Сімейний бізнес: як підвищити шанси на успіх?

Автор: Владислава Рябота, експерт з питань корпоративного управління компанії IFC, викладач kmbs

Родинність у бізнесі – одночасно і перевага, і додатковий ризик. Ось що варто зробити, аби обійти деякі небезпечні моменти, які можуть завадити успіху сімейної фірми.

 

Структурувати стосунки

Хочете ви цього чи ні, але родинні стосунки завжди, так або інакше, відбиваються на діяльності фірми. Скажімо, в одній компанії, співзасновниками якої є три брати, призначили родича на керівну посаду, а один із власників його звільнив. Відразу завирували пристрасті. Сестра ображена на брата за те, що звільнив її сина; мати стає на сторону сестри; ще один брат не знає, кого, власне, йому захищати… Проблема почала розростатися, як снігова куля, і все це миттєво відбилося на бізнесі. Ситуація ускладнювалась тим, що не існувало формального розподілу повноважень між братами. І це типова проблема для сімейної фірми. На етапі start-up (початку) засновники займаються в ній усім самі, а потім або бракує часу на розподіл сфер відповідальності, або це вважається зайвим.

Таким чином, треба якомога раніше формалізувати стосунки у фірмі. Це також полегшує регулювання взаємин із членами сім’ї. Наприклад, якщо є прописана політика, тоді простіше відмовляти родичам, які звертаються з проханням, що ви не хочете задовольняти.

 

Розмежувати, де бізнес – а де сім’я

Говорити про роботу вдома можна – але до певної межі. Скажімо, у західних сімейних компаніях прийнято обговорювати бізнес за різдвяною вечерею. Але це чітко структурована розмова: члени родини, котрі керують бізнесом, звітують перед рештою сім’ї. Надається конкретна інформація, обговорюються робочі питання. І все – крапка; далі розпочинається родинне святкування.

Деякі власники вважають: чим раніше вони познайомлять дітей зі своїм бізнесом, то краще. Я при цьому раджу змінювати «капелюхи». Скажімо, два чи три рази на рік ви одягаєте «капелюх» власника і ведете дитину на роботу: показуєте їй фірму, розповідаєте, чим займаєтесь, знайомите з вашими працівниками. А повертаючись додому, знову надягайте «капелюх» батька чи матері – і не переносьте розповідь про бізнес на «родинну» територію. Ніщо так не відвертає дитину від бажання продовжити справу, як постійні скарги батьків на підлеглих або обговорення проблем бізнесу за обіднім столом.

 

Формалізувати комунікації

Неформальність спілкування – лихо усіх сімейних компаній. Адже, здебільшого, люди керуються припущенням: ми – родина; тому й добре розуміємо один одного. Втім, якщо вам і здається, що всім все ясно, то насправді, все може бути навпаки.

 

Налагодити систему контролю та дисципліну

У переважній більшості сімейних бізнесів у нашій країні  відсутні ефективні методи контролю. Нерідко цю функцію передають родичу. При цьому головний критерій його призначення – довіра, а не професіоналізм. Якщо ж людина мало розуміється у справі, то, не виключено, захоче вам показати, що в змозі ефективно працювати, «контролюючи» дуже активно та, м’яко кажучи, непродумано. У підсумку, вона і в компанії з усіма пересвариться – і вам докучатиме нескінченними наріканнями. Отже, краще таки подумати, як сумістити довіру та професіоналізм.

І ще одне питання – як контролювати родичів? Здебільшого, формальні документи для цього у нас в країні не застосовуються. Хоча, скажімо, такі речі, як розписка – непоганий психологічний важіль. До суду з цим навряд чи хто піде, але головне, що людина її написала. Сам факт того, що розписка існує, дисциплінує працівника-родича.

 

Спланувати наступництво

Відсутність наступництва – це головна проблема усіх сімейних бізнесів. Як правило, компанії поспішають зростати, а про це не думають. І що більше поколінь, то глибшою є проблема. Таким чином, краще подумати про наступництво на початку. Також важливо правильно підготувати наступників. Наприклад, коли я розмовляю із власником та його дітьми, подеколи зустрічаюсь з тим, що їхні погляди на майбутнє - цілком відмінні. Батько переконаний, що син готовий з часом взяти на себе керування бізнесом. Син же цього не хоче, проте не знає, як сказати про це батькові, не образивши його.

Звісно, син як майбутній керівник фірми – це втілення мрії батька про майбутнє дитини. Тут варто врахувати підходи, котрі застосовують найефективніші сімейні компанії світу. Скажімо, там прийнято давати дітям час на «пошук себе». Так, можливий наступник спершу повинен попрацювати у сторонній фірмі, переконатися, що бізнес його насправді цікавить, ствердитися там як менеджер. Лише тоді батьки можуть розглянути його кандидатуру на роль керівника сімейної компанії.

 

Створити механізм розв’язання протиріч

Один із власників хоче продавати бізнес – інший каже: «Давай ще пограємось». Розв’язувати конфлікт методами, які широко використовуються в інших країнах (за допомогою медіації, запрошення стороннього консультанта), у нас не прийнято. Тому часом трапляється ситуація – «наскочив чорт на біса». А якщо власників троє, то все буде ще складніше...

Таким чином, перше, про що треба домовитися, замислюючись про продаж бізнесу - як будете розходитися. Хоча подеколи власники уникають цього питання, бо суперечностей занадто багато. Втім, попри все краще домовитися, коли ви ще на березі, ніж коли пливете морем. Не конче потрібно оформляти домовленості юридично. Але буде корисно зафіксувати на папері, як будемо розходитися, кого попросимо нам у цьому сприяти тощо – та покласти це до сейфу як строго конфіденційний документ.

 

Продумати кардинальні зміни в управлінні компанією

Кожний бізнес переживає кілька етапів розвитку. І та система керування, що чудово працює на одному рівні, може стати рецептом провалу на іншому. Це стосується і сімейних фірм (за винятком, хіба що, випадків, коли компанія переходить від одного засновника до одного наступника). Якщо наступне покоління власників – це, скажімо, брат та сестра, попередні методи управління не працюватимуть. Їх треба докорінно змінювати.

Саме етап передачі справ для сімейних фірм є найнебепезпечнішим, саме тут зазнало краху чимало родинних фірм. Тому процес наступництва треба спланувати якомога раніше. Так ви зможете суттєво підвищити життєздатність бізнесу.

 

Стаття була вперше опублікована на сайті "Київстар Бізнес" Дайджест

Коментарі