Готовність номер один

Інтернет-підприємець, блогер і засновник стартапу RocketStart Михайло Бабич на зустрічі в креативному просторі «Часопис» розповів, які питання необхідно задавати собі стартаперу.

 

 

Практика світових та вітчизняних стартапів показує, що молоді підприємці не завжди розуміють основи бізнесу. І коли інвестори та бізнес-ангели спілкуються з ними на рівних, то не підозрюють про деякі прогалини в знаннях та досвіді стартапера. У результаті на певному етапі виникають помилки, які призводять у майбутньому до неприємних ситуацій. Тому важливо вміти чітко відповісти собі на наступні питання.

 

Навіщо створювати стартап?

Гроші. Найчастіше стартапер ставить їх в якості основної мети. На практиці ж, навіть за наявності інвестицій, достатньо грошей не буває (тут мова йде про ті кошти, які можна вільно витрачати). До того ж, якщо стартапер налаштований серйозно, то більшу частину коштів він інвестуватиме в продукт, а собі залишатиме не так багато. Тобто, гроші – сумнівна мета в даному випадку.

Публічність. Для амбіційних підприємців публічність – необхідний елемент життя. Постійна комунікація з успішними людьми для них важливіша за гроші. Але, як показує досвід, все це приходить лише тоді, коли бренд став відомим. Важко одночасно створювати продукт і спілкуватися зі споживачем.

Таким чином, відповідь на це питання повинна бути іншою, ніж гроші чи публічність.

 

Як створити команду?

Створити стартап – це як стрибнути з висоти і встигнути побудувати літак, поки падаєш. Тому дуже важливо сформувати команду, яка матиме мотивацію робити все швидко та якісно. До того ж, однією з умов інвесторів дуже часто є наявність в команді більше, ніж двох людей.

Якщо стартапер вважає, що може сам впоратися з власною справою, він помиляється. В команді важлива компіляція зусиль та знань. Однакові знання у всіх - не потрібні. Якщо ви починаєте стартап, потрібна людина, яка доповнюватиме ваші знання та досвід.

Ідеальна команда має складатися, як мінімум, з програміста, бізнес–девелопера та фінансиста. Програміст необхідний на стадії запуску, коли немає достатньо коштів, скажімо, для підтримки сайту. А завдання бізнес-девелопера - спілкування з інвесторами. Тобто для різних задач потрібні конкретні спеціалісти.

 

 
Якщо ви починаєте стартап, потрібна людина, яка доповнюватиме ваші знання та досвід

 

Як знайти правильну ідею?

Якщо з самого початку ви не мали геніальної ідеї, то не варто хапатися за будь-що. Підходьте до вибору ідеї ретельно. Ваша головна задача – чітко проаналізувати ринок і побачити, чого там не вистачає. Не намагайтеся одну ідею пристосувати до декількох ринків. Важливо розуміти, де саме можна просувати ваш продукт, кому це потрібно, який попит очікується.

 

Чи буде корисний для вас бізнес–інкубатор?

На випадок, коли власні кошти закінчилися, це ваша «чарівна паличка». По суті, бізнес-інкубатори дають вам гроші, необхідні для виживання. Тому стартапери намагаються туди потрапити, навіть коли не мають фінансових проблем.

Бути в бізнес-інкубаторі – означає мати привілеї. По-перше, ви спілкуєтеся з менторами. Вони порадять, як покращити, презентувати та просувати продукт. По-друге, якщо ви в бізнес-інкубаторі, то для інвестора це показник того, що ви успішні.

 

Чи залучати зовнішні кошти?

Рано чи пізно майже кожен стартапер стикається з  ситуацією, коли він витратив усі свої кошти. В такому разі необхідно залучити зовнішні. Але цей момент потрібно відтягувати якомога далі. Чим довше ви протримаєтесь на власних грошах, тим більше коштуватиме ваш стартап і тим менше  відсотків ви віддасте інвестору. Проте, якщо ви бажаєте швидко зростати, то залучати інвестиції необхідно.

 

 
Чим довше ви протримаєтесь на власних грошах, тим більше коштуватиме ваш стартап

 

Навіщо інвестору вкладати у ваш проект?

У більшості випадків мета інвестора - знайти стартапи, які повернуть інвестиції в десятикратному розмірі. Крім цього, у інвестора є і інша мотивація, яку необхідно розуміти – йому має бути цікаво. Тому для вас важливо зацікавити його.

«Хто ваш конкурент?» - питання, ваша відповідь на яке є для інвестора індикатором вашої готовності. Від того, зможете ви відповісти на нього чи ні, залежить ваша подальша співпраця.

 

Як не вбити стартап?

Бізнес потребує від вас постійного підвищення кваліфікації. Необхідно розвиватися, щоб на наступному етапі бути активним та ефективним. Стартап передбачає швидкий розвиток. Якщо ви не розвиваєтеся, то ваша компанія швидко помре, якою б геніальною ідея не здавалася спочатку.

Коментарі