Agile-лікнеп: що таке agile та кому він підходить

Автор: Артем Сердюк, співзасновник effectcup.com та edumeter.com.ua, викладач kmbs

В цій статті - про те, чим agile відрізняється від традиційного управління проектами, кому буде корисним цей підхід, а також про особливості формування команди.


 

Що таке agіle, для кого та для чого він

З одного боку, agile – це підхід до управління проектами, який вирішує проблеми традиційного проектного менеджменту. Тому він потрібен тим, кому важливо успішно робити інноваційні проекти.

Agile стосується переважно проектів. Набагато менше він підходить для процесної діяльності (скажімо, ресторанів швидкого обслуговування) і набагато більше – для тих, хто постійно робить щось нове (наприклад, маркетингу, IT, організації подій, рекламної діяльності тощо). Нові проекти, нові сфери, нові ризики, -- ось для яких компаній потрібен agile.

З іншого боку, agile – це певна філософія та культура, в тому числі відносин зі своїми працівниками та клієнтами, певний спосіб розподілення влади в середині організації. З цієї точки зору він підходить тому, хто вірить у самоорганізацію, очікує від працівників творчості та відповідальності і тому готовий надавати їм більше влади.

 

Які проблеми agіle допомагає вирішувати проектній команді

Традиційна проблема проектних команд – це оцінка строків, особливо якщо ми робимо щось уперше. А з неї витікає інша проблема – відносини із замовником. Замовник хоче швидше, дешевше і щоб усе було чітко визначено і записано в контракті. Тому він просить оцінку, план робіт, вимагає пообіцяти, що ми точно вкладемось в час та бюджет.

І якщо ми не маємо досвіду в певній сфері (а ми його не маємо, бо проект інноваційний), то вирішуємо помножити наші оцінки, скажімо, на 2, 3, 5… І все одно помиляємось. І в якийсь момент з‘ясовується: замовник тисне, а команда бреше. Зазвичай це стається наприкінці проекту, коли виправити все дуже складно.

 

 

 
Agile – це певна філософія та культура, певний спосіб розподілення влади в організації

 

 

Agile пропонує для вирішення цього конфлікту зовсім іншу логіку і в інший спосіб формує строки, оцінює бюджет та будує відносини із замовником. Зокрема, в agile-проектах часто пропонують зафіксувати час та витрати і натомість управляти тільки планом робіт, намагаючись зробити максимум з можливого.

 

Різниця між класичним управлінням проектами та agіle-підходом

Класичне управління проектами намагається зменшити невизначеність, з якою ми стикаємось протягом проекту. Існують інструменти управління ризиками, прогнозування ймовірних збоїв, регламенти для нештатних ситуацій. І тут зміни по проекту небажані, їх стараються мінімізувати, продумавши все наперед.

В agile-проекті ми знаємо, що зміни неминучі, і ми їм раді. Тому ми не складаємо довгострокових планів, не генеруємо стратегії на випадок катастроф, які, може, й не стануться ніколи. Натомість ми рухаємось невеликими кроками, звіряємо напрям, і лише потім плануємо наступний крок. У нас є глобальна мета, але немає глобального плану.

В такому проекті ніхто на його початку не знає, що точно ми отримаємо у кінці. Щоб замовник міг жити із таким ступенем невизначеності, команда намагається якомога швидше створити для нього якусь першу цінність, і постійно вимагає зворотнього зв'язку на свою роботу.

Замовник має бути присутній у проекті увесь час – і це його ціна за те, щоб отримати те, що він хоче.

 

 

 
В agile-проекті у нас є глобальна мета, але немає глобального плану

 

 

Якщо раніше він міг видати завдання і полетіти відпочивати на Майорку до кінця проекту, то в аgile-проекті полетіти йому ніхто не дасть, бо ми починаємо з дуже розмитих планів, поступово рухаючись до бажаного і нам постійно потрібен зворотній зв‘язок. Без замовника робота просто стане.

 

Особливості формування команди

Головне побажання до команди, яка працює за методологією аgile - щоб вона сама давала обіцянки замовнику і могла їх виконувати. Але для цього потрібно виконати декілька умов.

Agile-команда повинна мати максимум свободи у своїй зоні відповідальності. Також вона має якнайменше від когось залежати і нікого не чекати. А для цього у ній мають бути усі фахівці, потрібні для виконання проекту.

Третя вимога – команда має бути маленькою, від чотирьох до семи людей, максимум - 10. У більших командах складно побудувати потрібні відносини, де люди допомагають один одному, діляться знаннями та швидко приймають рішення. Через це, до речі, варто розміщувати проектні команди разом в одному приміщенні.

Agile вважає, що краще швидке і можливо помилкове рішення, якщо ми можемо швидко знайти і виправити помилку. Через те, до речі, в agile-командах існує колективна відповідальність перед замовником за помилки, і ніколи - індивідуальна.

Результат - часто буває так: ми збираємо невелику крос-функціональну команду, починаємо працювати, і бачимо зростання продуктивності в десятки разів. Особливо у порівнянні з традиційними ієрархіями, де потрібно 15 погоджень, щоб купити канцелярські кнопки до офісу.

agile1.png

Коментарі