Зміни в динаміці

Про впровадження ТОС в українських компаніях ми почали розповідати рік тому – у рамках спільного проекту kmbs та Apple Consulting®. За цей час своїми історіями поділилися п’ять компаній. Всі вони торкалися нещодавніх змін і перших результатів. Наступна історія належить команді, яка однією з перших в Україні впровадила рішення ТОС на виробництві і досягла значних результатів вже через три місяці.

Сім років потому співвласник компанії Snite Сергій Вермінський розповідає, як йдуть справи сьогодні, і чому жоден з конкурентів так і не ризикнув скопіювати їх стратегію.

 

Погляд у минуле

У 2008 році ми стояли перед дилемою: працювати понаднормово, збільшуючи витрати, аби виконувати замовлення у строк чи не працювати понаднормово, аби не збільшувати витрати. На той момент приріст продаж складав 30-35% щорічно, ринок зростав, персонал був перенавантажений. Ми весь час «захлиналися», не встигали по строках, закази «сипалися», а обробити та відвантажити їх в своєчасно ми не могли. Тоді я зрозумів, що нам потрібні системні зміни.

Я вже був знайомий з ТОС по книзі «Цель», яку прочитав по рекомендації друга ще у 2005 році, і прийняв рішення: потрібно впровадити цей підхід у нас. Книга мене дуже надихнула - сподобався той драйв, який в ній описаний, і командна праця. Прості робочі втягнулися в процес і приймали активну участь у трансформації компанії.

Хотілось домогтися того ж результату і у нас. Але як це зробити – спочатку я собі не уявляв. Тоді я пішов до нашого цеху, щоб усіх «заразити» цією ідеєю. Проте, як виявилося, книгу за моєю рекомендацію прочитав тільки керівник виробництва. Я намагався обговорити це на нараді, проте швидко зрозумів, що команда не сприймає можливість отримати результати за допомогою ТОС серйозно. На той час мого ентузіазму не вистачало для перелому ситуації і реалізації системних змін.

Ситуація змінилася через два роки, коли ми прийняли участь у майстер-класах Елі Шрагенхайма і Рамі Голдратта на Європейській ТОСІСО конференції, яку проводить Apple Consulting®  у Києві. Ми познайомилися з декількома міжнародними експертами, і вже через місяць почали впровадження ТОС у нас на виробництві спільно з Apple Consulting® та Inherent Simplicity.

А ще через три місяці отримали перші результати. Якщо стандартні строки виготовлення меблів під замовлення в галузі були 30-45 днів (і вони дуже часто не витримувалися, у тому числі в нашій компанії), то за допомогою ТОС ми досягли стабільного строку виготовлення замовлень у 18 днів!

Більш того, завдяки цьому кроку в кризових 2008-2009 роках, коли багато компаній на ринку несли збитки чи навіть закривалися, ми швидко вирівняли свої показники і навіть були в невеликому прибутку. Для цього також використовували рекомендації ТОС для подолання cash constraint (обмеження в наявності грошових коштів).

 

Нинішні реалії

Сьогодні все інакше. Тоді обмеження було всередині компанії, зараз обмеженням є ринок. Внутрішній ринок серйозно впав, в Україні залишилась обмежена кількість можливостей для зростання. Проте проблеми торкнулися також і імпорту. В нас більша частина продукції історично йшла в Росію (близько 35%). З об’єктивних причин наразі наші взаємовідносини стоять на паузі. Експорт до Казахстану та інших країн СНД також впав з початком військових дій на сході України. Тому наша компанія постала перед новими викликами і труднощами. Ми зрозуміли, що повинні переорієнтуватися на нові ринки, запропонувати клієнтами нові продукти.  

 

 

 
Сім років тому обмеження було всередині компанії, зараз обмеженням є ринок

 

 

Наразі компанія Snite знаходиться на етапі зміни стратегії. Ми відновлюємо деякі продукти, виробництво яких було призупинено. Також в минулому році вжили дій по виходу на європейський ринок, а саме в Німеччину. Приймали участь у виставці в Кельні у 2014 році, а днями повернулися з великої виставки у Китаї. Такі заходи приносять багато контактів потенційних партнерів, а також дають краще розуміння того, що їм потрібно – завдяки погляду на наш продукт очами споживачів.

Ми хотіли уникнути ситуації, коли «рибу ловлять на полуницю», а рибі подобаються черв’яки. Тому ми змінюємо портфель продукції на експорт. Наприклад, німці не люблять яскраві меблі, вони шукають стримані прості кольори і вигідну економічну пропозицію.

Що ж стосується внутрішнього ринку, то він досить в’ялий, і все ж ми готуємо нові продукти і для України, адже людям в будь-якому випадку потрібні дитячі меблі.

Ми – креативна компанія, тому завжди намагалися йти на крок попереду ринку, створювати і диктувати тренди (як конкурентам, так і споживачам). Але сьогодні навпаки – більше дивимося на уподобання клієнтів і на те, що вони можуть собі дозволити.

 

Системна ТОС

Інструменти ТОС, які ми впровадили сім років тому, досить швидко дали нам добрий результат, дозволивши суттєво скоротити час виконання замовлення. Ми гадали, що такими темпами вже через чотири роки обіг нашої компанії стане прибутковим. Але, як показав час, цього не сталося. Ситуація на ринку сильно погіршилася через кризу 2008-2009 років. В якийсь момент ми більше сконцентрувалися на боротьбі з викликами, «гасінні пожеж» - замість відточування нашої основної конкурентної переваги.

Якщо бути чесними, ми «зупинилися на досягнутому» на рівні виробництва і логістики, не стали розвиватися далі. Нам здавалося, що цього достатньо. Як показав час – це не так. Згодом з‘явились нові виклики, і тільки рішення ТОС для виробництва вже було недостатньо, щоб утримати лідерство в сегменті.

Наразі я заповнюю пробіл у знаннях з ТОС, читаю книги «Производство с невероятной скоростью», «Новую цель». Планую ще почитати матеріали з продажу за допомогою ТОС. Коли я був на двохденному тренінгу Андрія Колотова у kmbs «Обмеження в грошових засобах: де взяти кеш?» - зрозумів, то ТОС може бути ефективний і в інших сферах.

 

 

 
Сьогодні ми більше дивимося на уподобання клієнтів і на те, що вони можуть собі дозволити

 

 

Поки що ми не застосовуємо ТОС в інших областях (маркетинг, фінанси, проектні завдання). Для цього будь-якій команді, навіть тій, яка пройшла один з етапів впровадження ТОС, потрібен тренер. Саморозвиток – це добре, проте потрібна людина, яка буде тримати фокус команди, постійно слідкувати за новими знаннями та ділитися з нами. До ТОС ми додали елементи ощадливого виробництва і системи Toyota. ТОС і Lean відмінно доповнюють один одного і дуже добре взаємодіють. Зокрема, в наведенні порядку на виробництві, звільненні площ тощо.

ТОС потребує системного підходу – треба робити крок за кроком, не відволікатися на інші покращення чи завдання, тільки тоді буде результат.

 

Нас не скопіювати

Коли ми сфокусувались на виробництві дитячих меблів, багато конкурентів стали також займатися цим сегментом, проте відмовитися від інших видів продукції ніхто, крім нас, не наважився. Нехай їхній сегмент на ринку не був великим, проте потихеньку, по шматку, вони все ж забирали у нас якісь об’єми. Плюс з часом до нас на ринок зайшли польські компанії. Чому за ці роки ніхто так і не скопіював саме рішення ТОС? Я припускаю, що саму стратегію конкуренти не захотіли повторити, тому що не у всіх є бажання дійсно щось змінювати.

Коли наша команда повернулася з міжнародної виставки у Киттаї, перше, що ми зрозуміли, - це те, що українці «пихаті та ледачі». Це відповідь на наше запитання про конкурентів. Коли у людей багато грошей у кишені, і якщо їх вистачає на життя - купити квартиру, машину - то нащо провадити ще якісь покращення на виробництві?

Нам це знадобилося, тому що в чомусь ми, напевно, романтики. Власники і менеджери інших компаній, з якими я спілкуюся в профільному клубі, схильні рахувати гроші, а не оцінювати можливості. За п’ять років нашого клубу, куди регулярно запрошуємо різних експертів і практиків для обміну досвідом, ми досягли лише стадії «розпушування ґрунту та висадження розсади».

 

10321776_733308336745304_5944066721858242176_o.jpgСергій Вермінський: "ТОС потребує системного підходу – треба робити крок за кроком, не відволікатися на інші покращення чи завдання"

 

Люди довго зважуються на зміни, навіть якщо кажуть що вони очевидні. Як зараз кажуть в Україні: «Хто хоче змін? Всі хочуть! А хто хоче мінятися? Ніхто не хоче». Лінь, небажання вийти із зони комфорту – я вважаю, саме ці фактори зупиняють багатьох власників від впровадження нових підходів до управління виробництвом.

 

ТОС і особисте життя

В цілому ТОС – це цікава філософія. Ці інструменти можна застосовувати всюди – від освіти до постачання на передову. Я досі дивуюся, чому ці підходи не застосовуються в нас у державному управлінні. Ми шукаємо розумні ідеї за кордоном, запрошуємо якихось експертів, а насправді можемо своїми руками все зробити.

Із особистого досвіду: ми, наприклад, стали робити вдома поповнення продуктів по мірі їх споживання. Аби вони завжди були свіжими і не довелося щось зіпсоване викидати. Це допомагає сімейному бюджету в умовах подорожчання продуктів на ринках і в магазинах.

Коментарі