Андрій Федорів: Інновації та творчість – питання не натхнення, а методології

Учасники бізнес-сніданку з Андрієм Федорівим

Учасники бізнес-сніданку з Андрієм Федорівим

Бізнес-сніданок, що відбувся 24 травня в ресторані Foodtourist, вразив гостей своєю незвичайністю – інтимною напівтемрявою та ексклюзивним меню. Це було парадоксальне поєднання традиційно непоєднуваних речей – і тому гарно ілюструвало визначення творчості у розумінні спікера події - Андрія Федоріва. На заході, організованому Comman Business School, відомий маркетолог, власник компанії fedoriv.com та викладач kmbs розповів про свій професійний розвиток та власне бачення творчості у бізнесі.

Професійний шлях

Андрій Федорів виріс у справді творчій родині: його прабабуся викладала літературу, бабуся була акторкою, дід за освітою – режисер театру, батько – Президент асоціації органістів України, а мама – режисер у філармонії. Тож у свої шкільні роки Андрій був впевнений, що стане кінооператором.

Та згодом, як сказав Андрій, з ірраціональних причин він почав займатися журналістикою. У 1995 році він виграв олімпіаду завдяки своїй статті «Як я не зустрівся з Біллом Клінтоном, або Історія про те, як український школярик допомагав американським спецслужбам», і за її результатами вступив до університету.

Невдовзі Андрій Федорів почав працювати в журналі «Капітал». Це був діловий журнал №1, у якому хотіло себе бачити багато відомих людей. Андрій зазначив: «Тоді був абсолютний інформаційний голод, і ми вчили бізнесменів жити». Через деякий час він і сам захотів не просто розповідати про бізнес, а й створювати щось власноруч.

Журнал «Капітал» закрили під час кризи 1998 року, і Андрій Федорів почав працювати у Adell Saatchi & Saatchi. Він іронічно підкреслив, що його взяли туди з двох причин – пошуки нової роботи він розпочав з того, що купив костюм від Вороніна і мобільний телефон. Втім, причин і справді було дві – вільна англійська мова та контакти багатьох важливих бізнесменів.

На той час в організації було мало мережевих клієнтів. Проте до 2001 року зокрема і завдяки Андрію Федоріву їхня кількість значно збільшилась. Найцікавіші з них – «Fozzy Group», огірки «Ніжин», магазини «Фора».

Андрій помітив величезний обсяг звернень до Adell Saatchi & Saatchi від представників малого та середнього бізнесу. Це стало стимулом до створення власної агенції – «Абрикос». Вона втілила в життя багато проектів, серед яких, приміром - «Бетон від Ковальської та «Хортиця».

«Абрикос» подобався Андрію емоційно – як перша агенція. Але з висоти свого теперішнього досвіду він підкреслює, що формат агенції був помилковим. По-перше, «маленькі» клієнти за малу плату хочуть отримати набагато більше. По-друге, «Абрикос» знаходився в тій самій будівлі, що й інші подібні агенції. Можливо, з точки зору іміджу це було добре, але з точки зору конфіденційності – зовсім навпаки. Якби Андрій створював «Абрикос» зараз, він зробив би його дешевшим з точки зору інвестицій та операційних витрат. 

У кінці 2003 року Андрій Федорів засновує маркетинг-агенцію «Люди» – перший повністю свій бізнес, в межах якого пропонувалася не лише реклама, а й консалтинг. Через деякий час були створені також агентства SAHAR та KARANDASH DESIGN. Креативне бюро SAHAR позиціонувалося як краще за мережеві агенції, адже воно було орієнтоване не на процес, а на результат, креатив. Це зацікавило ринок. За два роки SAHAR вийшов на першу позицію в рейтингу креативних агенцій України.

На 2008 рік холдингу UNITED Communications (куди входили перечислені агенції) було 13 компаній. У кожній з яких хотіли мати не просто директора, а директора-партнера, який був би власником бізнесу. Коли ринок зростав, ця стратегія дуже добре працювала.

Зараз Андрій розуміє, що в 2007-2008 роках він вже не працював. Він згадує про необґрунтовану пихатість, розслабленість, через яку його компанії не мали справді лояльних клієнтів – а отже, їм не було з ким переживати кризу. Андрію Федоріву довелося рятувати свій бізнес – багато компаній об’єднали, деякі з них продали чи закрили.

Після цього Андрій поставив собі питання, чим він займається, і чим хоче займатись. Він зробив висновок, що потрібно концентруватися на тому, в чому ти сильний, в чому в тебе є потенціал. Маркетинг, на думку Андрія Федоріва, надто широкий – неможливо бути експертом у всьому. Тому він вирішив зосередитися на трьох речах – це стратегія, технодизайн та digital.

У питанні створення успішної агенції найголовнішою річчю є формат. Необхідно відповісти на питання: «Що ми НЕ робимо?». Найкраще – це максимальна спеціалізація.

На сьогодні Андрій Федорів займається трьома компаніями – FEDORIV.COM, KARANDASH DESIGN та ESCAPE.UA (тут він один із головних акціонерів). FEDORIV.COM працює виключно з власниками бізнесів. Це пов’язано з тим, що власник може прийняти на себе ризик, орієнтований на прийняття рішення, а не на затягування. FEDORIV.COM має 16 клієнтів у різних галузях в Україні і Росії; найголовніший серед них – Останкінський м’ясопереробний комбінат (бренд №2 в Росії). У FEDORIV.COM займаються маркетингом, творчістю та інвестиціями. Ось як це пояснює Андрій: «Маркетинг – це те, звідки, власне, ми прийшли, творчість – це те, чим ми відрізняємося, а інвестиції – це те, куди ми йдемо». Андрій Федорів хоче, щоб компанія була сімейною, тому і назвав її своїм прізвищем.

Андрій переконаний: для того, щоб мати мотивацію і відповідальність, необхідно бути власником. Тому FEDORIV.COM – на 100% його компанія. Для нього це принципова позиція – якщо він хоче дати 100% якості, то повинен мати 100% впливу на результат.

Творчість як пошук нового

Для Андрія Федоріва реклама і творчість – енергетичні питання: клієнт має відчувати, що його справді хочуть. Творчість – це майже завжди щось нове, це пошук нового. Але коли людина бачить щось нове, у неї завжди спрацьовують механізми захисту: «я не хочу нове, тому що це небезпечно».

Особливість розуміння творчості Андрієм Федорівим у тому, що для нього це питання методологічне. А питання натхнення для нього навіть смішне. Інновація і творчість не є випадковими процесами. Навпаки, тут необхідно слідувати таким крокам: «Я маю видати рішення, яке відповідатиме певним критеріям, у певний термін. І я беру на себе за це відповідальність». Творчість – не несподіванка, а прогнозований технологічний результат.

Творче рішення неперевірене, ризиковане. Більшість менеджерів вибере традиційне рішення, яке принесе маленький результат, а не інноваційне, яке може принести або суперрезультат, або суперпроблему. Вони турбуються про свою кар’єру і хочуть іти повільно.

Без творчості кожен день схожий на попередній. Інколи 40-60 % бюджету компанії витрачається не на усвідомлені рішення, що відповідають вимогам часу та конкретної ситуації, а на традиційні.

Результат творчості важко уявити наперед: це має бути експеримент. Оскар Вайльд казав: «Якщо щось називається ідеєю і не пов’язане з ризиком, то це не ідея». Ідея – парадоксальний зв'язок двох не пов’язаних між собою понять.

Творчість – питання контенту, який ми споживаємо (фільми, книги тощо) та незвичайних ситуацій, які стаються з нами в житті. Тому не дуже добре, що більшість часу ми перетинаємося з одними й тими самими людьми.

Андрій Федорів радить розподіляти етапи генерації ідей, їхнього відбору та реалізації. На етапі генерації ще працюють захисні механізми – люди бояться сказати дурницю. Але у цей час якраз навпаки потрібно стимулювати божевільні, несподівані рішення. Тільки після цього можна їх відбирати.

Дуже ефективно залучати метод експертів, які не відповідатимуть за втілення ідеї. Саме так було із проектом гурту ДДТ, який був присвячений альбому «Иначе». Відеоряд гармонійно відповідав асоціаціям від пісень саме тому, що на етапі генерації ідей серйозно поставилися до думок багатьох творчих людей.

Андрій Федорів розрізняє поняття креативу та творчості. Креатив – творення чогось на замовлення клієнта; творчість – більш незалежне поняття. Проект «СОСИСКА.РУ» – креатив; у цьому випадку критерій – гроші. Проект для гурту ДДТ – збитковий для компанії Андрія Федоріва, але це – творчість. Так само – робота митця Олексія Сая на «Космічній Одіссеї» у Мистецькому Арсеналі.

Перед тим, як створювати щось для клієнта, дуже важлива попередня зустріч із ним, яка дозволить зрозуміти, чого він насправді хоче – швидкості й низької ціни чи дійсно чогось цікавого та оригінального. Діалог із клієнтом дуже важливий: тут необхідно розуміти, що, попри наші ідеї та вподобання останнє слово має бути все одно за ним, адже він – замовник. А от людині, яка не прислухається до думки клієнта, краще працювати самостійно і створювати арт-проекти.

На творчість у бізнесі значно впливає атмосфера в компанії. Для Андрія Федоріва вона великою мірою залежить від матеріального становища: атмосфера буде хорошою, якщо вам вистачатиме грошей для того, щоб спокійно відмовити якомусь клієнту і при цьому добре почуватись. Ще одна складова робочої атмосфери – безкомпромісне ставлення до результатів праці: не треба боятися когось звільняти. Естетичний елемент теж дуже важливий: Андрій завжди намагався знаходити для своїх компаній цікаві офіси. Зараз його працівники насолоджуються в офісах сучасним мистецтвом.

Отож, творчість – не питання чогось надприродного. Вона не приходить випадково: творити – це серйозно і цілеспрямовано йти до чогось нового.

Коментарі