Опір змінам: що робити?

Автор: Ярослава Лоянич, лідер HR-напрямку kmbs


Будь-яка трансформація в компанії, як правило, супроводжується опором працівників. Чому так відбувається? Чим пояснюється поведінка людей, коли вони влаштовують бунт або саботують зміни?

 

 

 

 

Опір, що виникає в компанії при спробі впровадити зміни, може виглядати по-різному. Він може бути як відкритим (бунт), так і прихованим (саботаж). Дуже поширена ситуація, коли працівник сам не усвідомлює свою поведінку. Він просто не бачить сенсу в тому, щоб вести себе по-іншому.

Наприклад, власник однієї компанії вирішив серйозно перебудувати свій бізнес. У них історично був основний продукт, який приносив 90% прибутку. Ідея власника полягала в тому, щоб переорієнтувати компанію на роботу з іншим клієнтом. Умовно кажучи, замість продукту пропонувати рішення.

 

 

 
Під час змін кожна людина хоче отримати відповідь на запитання: як це зачепить особисто мене?

 

 

У власника, звісно, була візія. І він запросив консультантів, щоб вони її матеріалізували - у вигляді стратегії і процесів. Це було зроблено і комуніковано команді. Але через півроку працівники збунтувалися - комерційний відділ, маркетинг, виробництво.

Почалося обговорення, в якому з'ясувалися деякі нові обставини. До трансформації правила гри в компанії не були формалізовані. У новій логіці прописали ієрархію процесів і створили місію. Тобто відповіли на три питання: хто мій клієнт? Яку цінність я для нього створюю? За рахунок чого я це роблю, у чому моя унікальність? Але вся робота працівників була «заточена» під стару логіку (до того ж неформалізовану). 95% продажу їм забезпечував існуючий продукт. А зараз від них вимагалось повністю перебудуватися, ще й швидко. Природно, що виник опір.

 

Також Вам можуть бути цікаві такі матеріали: 

Дві сторони управління персоналом 

Через пізнання себе – до створення команди 

Зміни без страху

 

Історія закінчилася оптимістично: команда прописала план дій на перехідний період. Це допомагає працівнику побачити карту маршруту, зменшує побоювання і тривогу, властиві стану невизначеності.

Чому люди чинять опір змінам? Причин може бути декілька:

1. Працівник не знає, що і як робити. Ідея власника може звучати красиво на рівні абстракції, але людей цікавлять конкретні деталі: що їм робити в понеділок о дев'ятій ранку?

2. Працівник боїться «втратити обличчя» або втратити владу. Цей страх є базовим для кожної людини.

3. Страх незатребуваності. Працівник може боятися, що його знання в нових умовах вже не потрібні, що його роль зникне.

 

 

 
Ключова проблема керівника - це відсутність поваги до вибору працівника, яким би цей вибір не був

 

 

Під час змін кожна людина хоче отримати відповідь на запитання: як це зачепить особисто мене? Не тільки на рівні того, що їй тепер робити. Її хвилює, якими будуть наслідки змін, які тепер її перспективи, якими можуть бути заохочення і покарання. Тому якщо працівник не побачить вигоди і сенсу в ідеї, пропозиції власника, то він не включиться в її реалізацію. При цьому говорити з різними людьми потрібно їх мовою - адже у кожного своя картина реальності.

Дуже небезпечно в такій ситуації включати режим «бог». Адже тоді відповідальність за вчинки всіх працівників - на тобі. І поки ти не перестанеш бути «богом», вони не почнуть брати відповідальність на себе.

На мій погляд, ключова проблема керівника - це відсутність поваги до вибору працівника, яким би цей вибір не був. Адже ми вважаємо: якщо він не з нами - то проти нас. Насправді, в моїй практиці було чимало випадків, коли компанія надавала людям вибір, які ролі їм обрати. Такий підхід усуває страхи, формує прихильність до системи, тому що працівник розуміє: він сам обрав роль, в якій він відчуває себе найбільш затребуваним і компетентним.

Коментарі

      календар

      Мультимедіа

      Здорова їжа в Україні: місія нездійсненна чи прибутковий бізнес?

      Сучасна людина дедалі більше працює, шалений темп життя додає стресу. Хочеш не тільки виживати, але жити краще – мусиш ставити цілі і досягати їх. Поставлені цілі – це вже стимул впрягтися у коловорот безкінечних справ.

      Андрій Федорів: Інновації та творчість – питання не натхнення, а методології

      Відомий маркетолог, власник компанії fedoriv.com та викладач kmbs Андрій Федорів розповів про свій професійний розвиток та власне бачення творчості у бізнесі.

      TEDxKyiv про таланти, освіту, розвиток, які визначають наше майбутнє

      “Талант. Освіта. Розвиток” - тема, якій була присвячена конференція ідей вартих поширення TEDxKyiv. Це вже шоста подія, яка збирає небайдужих і думаючих людей в нашій країні. Проекту innovations.com.ua приємно підтримувати саме такі ініціативи. Ми підготували добірку найкращих тез спікерів конференції.

      Про розвиток управлінських талантів у агросфері

      Де шукати персонал і керівників для компаній з аграрної сфери бізнесу? Як розвивати співробітників? Як перешкоджати плинності управлінських кадрів?

      Євген Черняк про власну філософію бізнесу

      Відеозапис управлінської дискусії учасників МВА-програм з Євгеном Черняком в рамках проекту kmbs CHANGE talks.

      Тарас Лукачук про зміни в собі та компанії

      Відеозапис із зустрічі учасників MBA-програм kmbs з Тарасом Лукачуком, генеральним директором нових ринків Східної Європи та Центральної Азії компанії "Крафт Фудз".

      Усі публікації »

      Ми у соціальних мережах