Сергій Ноздрачьов про IT і підприємництво

Сергій Ноздрачьов - успішний підприємець, викладач курсу підприємництва у Києво-Могилянській бізнес-школі та ведучий семінару в рамках проекту RechargeIT - розповів про принципи успіху при створенні своєї справи, а також роль IT в бізнесі та економіці України.

 

Як ви розпочинали власний бізнес?

Я досить швидко зрозумів, що я не дуже хороший найманий працівник. Працювати в системі, побудованій іншими, мені складно. Так почалося моє самостійне плавання у світі бізнесу. Мій перший великий і успішний проект був пов'язаний з фільтрами для води «Бар'єр». До цього я перепробував багато всього і зупинився саме на фільтрах. У тому числі тому, що для мене було важливо, щоб продукт приносив користь.

 

Чому, будучи успішним бізнесменом, ви стали займатися викладацькою діяльністю?

Насправді я почав викладати і консультувати навіть раніше, ніж займатися бізнесом. Однак робив це час від часу, нерегулярно. Мені дуже близька викладацька діяльність, але підприємець всередині мене завжди перемагав.

Навчаючись і працюючи закордоном, я побачив, що ті знання, які я отримував, те, що вже стало банальністю в Кремнієвій долині, було майже невідомо в Україні. У якийсь момент у мене сформувалася цілісна система знань про те, як запускати нові проекти. Я вирішив, що я і мої знання потрібні тут, в Україні, і став допомагати підприємцям освоювати стартап-менеджмент. Я бачу своєю місією підняти рівень підприємницької освіти в Україні. Нічого космічного в цьому немає! Важливо знати свого клієнта і наполегливо перевіряти свої ідеї в пошуках працюючої бізнес моделі.

Підприємці - це мій народ, моє плем'я. Я усвідомив це виразно в 2007 році в Гонолулу, під час участі в конференції з інновацій, у складі української делегації. Японські і американські колеги попросили нас виступити і розповісти про підприємництво в Україні, адже більшості учасників було мало відомо про нашу країну. У процесі спілкування з цими людьми я відчув, що багато з них мені ближчі й зрозуміліші, ніж сусіди по квартирі. Напевно, тому будь-який серйозний проект, що має на меті розвиток підприємництва, представляє для мене персональний інтерес (і Recharge IT - не виняток).

Півтора роки тому я прийняв рішення завершити справи в Китаї і повернутися в Україну. Для мене, як для людини, яка хоче жити і працювати тут, важливо зробити все, щоб український бізнес розвивався. Адже саме підприємці створюють нові робочі місця, закладаючи основу для соціальної стабільності та процвітання нації.

 

 

 
Багато хто впевнений, що якщо створити чудовий продукт, то він сам знайде дорогу до покупця. На жаль, це не так

 

 

Чому мають навчитися підприємці в ході вашого семінару?

На моє переконання, основою успіху бізнесу завжди є люди, які стояли біля його витоків. Тому на першому етапі я постараюся допомогти учасникам визначити, ким вони є, які їхні сильні сторони і таланти. Це основа всього, адже підприємництво починається всередині. Як казав Стів Джобс, важливо знайти «what makes your heart sing» - вашу пристрасть, покликання.

Другий етап - це створення ціннісної пропозиції. Ми працюватимемо над визначенням того, хто є клієнтом для кожної окремої команди учасників, і як створити те, про що він мріє, навіть якщо сам цього не усвідомлює.

Однак навіть найкраща ціннісна пропозиція може не знайти свого клієнта через те, що «ланцюжок» до нього не вибудували. Багато хто впевнений, що якщо створити чудовий продукт, то він сам знайде дорогу до покупця. На жаль, це не так. Потрібна бізнес-модель - логічна і цілісна система, що визначає, як ми знаходимо і утримуємо клієнта, хто наші партнери, які ключові активності, яка модель доходів і витрат і т.д. На третьому етапі ми займемося створенням і описом бізнес-моделей учасників.

Багато підприємців мають так звані "blind spots" (сліпі зони). Закохуючись у свою ідею, вони відразу ж починають будувати продукт, не перевіряючи її. Ідеї потрібно обов'язково тестувати реальністю: як мінімум ставити запитання клієнту, спостерігати за ним. Тільки потім, на підставі отриманих фактів, будувати продукт і витрачати гроші. На четвертому етапі семінару ми якраз торкнемося базових технік перевірки гіпотез.

На виході учасники усвідомлено виберуть ідею для розробки, сформулюють гіпотези щодо ціннісної пропозиції та бізнес-моделі, а також складуть план перевірки гіпотез.

 

Яку роль у вашому бізнесі відіграють технології?

Є відомий вислів американського підприємця та інвестора Марка Андріссена - «софт поглинає світ». Інформаційні технології проникають в усі сфери нашого життя і для того, щоб бути конкурентним, використовувати їх критично.

В одній з моїх компаній в період кризи 2008 року ми скоротили витрати майже на все, недоторканим залишили тільки IT-бюджет. Саме завдяки цьому ми продовжуємо успішно працювати на ринку, на відміну від більшості конкурентів. В іншому проекті, що базувався у Чехії, ми запустили виробництво і продаж фільтрів для води по всьому світу - зусиллями декількох людей і сучасних технологій. Років 15 тому запуск такого бізнесу було неможливо собі уявити. Хоча, якщо чесно, я впевнений, що ми могли б домогтися набагато більшого, якби ще більше використовували можливості IT.

 

Як можуть IT-технології допомогти у розвитку української економіки?

Україна, на мій погляд, володіє хорошим потенціалом у сфері IT завдяки цілому ряду чинників. Це і наявність непоганої математичної освіти, і приналежність до західної цивілізації - європейцям і американцям з нами легше розмовляти й вести справи, ніж з китайцями та індусами. Інше питання, що незважаючи на потенціал, ми знаходимося далеко не на передовій IT-розвитку.

 

 

 
Ідеї потрібно обов'язково тестувати реальністю: як мінімум ставити запитання клієнту, спостерігати за ним

 

 

Мені здається, в Україні IT-кластер й інші галузі живуть окремо. IT-бізнес орієнтується на зовнішній ринок, а компанії, не пов'язані з технологіями безпосередньо, досить мало користуються IT-рішеннями, особливо в порівнянні з зарубіжними колегами. Адже там вже давно будь-який бізнес став багато в чому технологічним, інакше б він просто опинився «поза грою».

Для того щоб якось зрушити з місця в цьому питанні, необхідно створити культуру користування технологіями. Потрібні активні провайдери послуг, які можуть показати бізнесу, що є ефективні IT-інструменти для вирішення його завдань, що впровадження IT-рішень - це вигідно і рентабельно.

 

Що, на вашу думку, є запорукою успіху в бізнесі? Яку пораду ви можете дати підприємцям-початківцям?

Оцінюючи свій досвід і дивлячись на практику інших успішних підприємців, я вивів такі принципи успіху в бізнесі:

1. Знайдіть те, що вас надихає, про що не можете не думати, те, що не дає вам спати вночі, і майте мужність цим займатися.

2. Створюйте цінність для конкретних людей.

3. Постійно тестуйте реальність.

Що стосується бізнес-процесу, то я поділяю три принципи відомого акселератора

YCombinator. Тут все геніально, і мені додати нічого:

1. Створіть продукт і спілкуйтеся з клієнтом.

2. Запускайтесь якнайшвидше і змінюйтесь в процесі.

3. Концентруйтесь на одній тижневій меті, яку можна виміряти.

А ще пам'ятайте, що в підприємництві злети і падіння постійно змінюють одне одного. Як казав Вінстон Черчилль: «Успіх - не остаточний, невдачі - не фатальні, значення має лише мужність продовжувати».

 

Recharge IT- це конкурс для сучасних підприємців і компаній, готових розвивати власний бізнес і бізнес своїх клієнтів, використовуючи передові IT-рішення. Учасники конкурсу Recharge IT пройдуть інтенсивну програму навчання маркетингу, B2B продажу, презентаційним навичкам та інноваційним технологіям від кращих тренерів-практиків, а також викладачів kmbs та представників Cisco. Переможець конкурсу отримає можливість інвестувати $100 тис. у розвиток свого бізнесу системної інтеграції. Учасники, які посіли друге і третє місця, отримають на ті ж цілі по $50 тис. Зареєструватися на участь у конкурсі можна до 10 вересня на сайті.

Коментарі