Народження професії

Сьогодні європейські структурні фонди готові фінансувати українські проекти, націлені на створення нових робочих місць, регіональний розвиток, вирішення екологічних проблем. Проте в нашій країні майже немає фахівців, які можуть коректно описати проект, а потім – управляти ним. kmbs долучилась до підготовки таких спеціалістів для України, якою займається Фундація CEASC (Центральноєвропейська академія навчань та сертифікації). Її президент Микола Смолінський розповів про те, які перспективи у цієї професії.

Що має вміти фахівець з управління структурними фондами ЄС?

Спеціаліст з управління європейськими структурними фондами – це не нова у світі професія, але вона нова для України. Скажімо, на даний момент у Польщі близько 15-20 тисяч людей, які фахово займаються саме такою діяльністю. Їх готує система вищої освіти, на рівні бакалаврата та магістратури. В Україні таких людей ще рік тому було 15-20, зараз – потроху стає більше.

Для чого Україна потребує 15-20 тисяч власних фахівців? Ми щодня чуємо про якісь мільярди, які можна отримати від Європейського Союзу. Але справа в тім, що вони можуть прийти в Україну тільки у вигляді фінансування для конкретного проекту під управлінням ось такого фахівця. Польща є на даний момент найуспішнішою в ЄС (за показником залучених коштів на одного мешканця країни) тільки через те, що має 15-20 тисяч фахівців, які здатні опрацювати цей фінансовий ресурс.

Щоб працювати з дотаційними, безповоротними коштами Європейського Союзу, тобто реалізовувати за гроші ЄС ті чи інші наші потреби, є лише один підхід – проектний. Хтось має описати мету у вигляді проекту з чіткою структурою, починаючи з обґрунтування проблеми і завершуючи очікуваними результатами і продуктами. А коли почнеться фінансування, хтось має управляти проектом, забезпечувати виконання усіх запланованих кроків. Також потрібно періодично звітувати перед фондами, а у кінці проекту – надати фінальний звіт, складений відповідним чином, із певними параметрами і результатами, що відповідають пріоритетам Європейської Комісії.. Це - три ключові функції, які мають вміти представники цієї професії.

 

 

 
Щоб працювати з дотаційними коштами Європейського Союзу, є лише один підхід – проектний

 

 

Єдиний варіант навчання, який ми поки що можемо запропонувати, - це друга вища освіта. Університети в Україні тільки готуються до запуску подібних програм. Їм бракує викладачів, фахівців, практиків з досвідом, які можуть передати навички, знання тощо.

 

Які перспективи у цієї професії?

Специфіка формування бюджету Європейського Союзу – це планування за семирічними періодами. На інтервал 2014-2020 роки наразі вже встановлено всі правила гри, обсяги фінансування, визначено пріоритетні типи проектів. Їх можна вивчити, і до 2020-го, а насправді й до 2022 року, це буде в силі.

Потім почнеться наступний семирічний період, в якому, з великою ймовірністю, нічого не зміниться у проектному підході, звітуванні, управлінні проектами. Єдине, що може змінитися – пріоритети чи потреби Європейського Союзу, адже зараз є декілька глобальних викликів, які напевне внесуть свої корективи у відповідні політики.

Найближчі п‘ять років (а, скоріше за все, й далі) фахівці, які володітимуть знаннями з управліннями коштами структурних фондів ЄС, будуть надзвичайно затребуваними. Зараз ми готуємо якусь сотню людей, з урахуванням потреб України – це крапля в океані. Для того щоб почати працювати з тими коштами, що вже «на порозі» нашої країни, їх потрібно хоча б 10 тисяч.

 

230536648.jpgМикола Смолінський: "Щоб почати працювати з тими коштами, що вже «на порозі» нашої країни, потрібно хоча б 10 тисяч фахівців"

 

Розуміння цього потроху з‘являється на найвищому рівні державного управління. Профільні українські міністерства вже створили - або створюють зараз - проектні офіси, де потрібні люди з подібною освітою. Адже органи влади теж є безпосередніми отримувачами коштів і виконавцями системних проектів від Європейської Комісії, отже, вони теж потребують своїх фахівців.

Скажімо, мерія польського Любліна протягом року веде до 50-70 проектів. У них є цілий відділ, який щодня займається тільки управлінням проектами, пов‘язаними з дорогами, інфраструктурою, електронним врядуванням, доступом людей до послуг міста, культурою, освітою, інформуванням мешканців тощо. На такі проекти теж є кошти в структурах Європейського Союзу і для членів, і для країн у передвступному стані, таких як Україна.

 

 

 
Є міф, що ЄС для нас придумає іншу дорогу інтеграції, але інших рішень для України не буде

 

 

У будь-якому разі, всі ці кошти можуть надходити тільки через оголошення конкурсів, написання проектів, потім підписання грантових угод, реалізацію проектів, звітність і т.д. Так працює механізм Європейського Союзу, і іншого нема.
Польща цю дорогу проходила 15 років тому. Ми маємо хорошу можливість скористатися їхнім живим, близьким, реальним досвідом. У нас все буде так само. Є міф, що ЄС для нас придумає іншу дорогу інтеграції, але інших рішень для України не буде. Ми або пройдемо ту саму дорогу, яку проходили інші, або залишимось там, де ми є зараз.

У деяких українських містах вже існують свої проектні офіси, які ведуть одночасно 5-10 проектів. Але поки що це міста лише західної України: Львів, Рівне… Щоб відбулась системна зміна у сфері управління проектами із залучення коштів європейських фондів, має бути багато організацій, що готуватимуть подібних фахівців. Лише спільними зусиллями можна забезпечити навчання тієї кількості спеціалістів, яка потрібна Україні.

 

Також Вам можуть бути цікавими такі матеріали: 

Змінити систему 

Володимир і Дмитро Патіси: «Наш головний конкурент – це ми самі» 

Іфор Ффоукс-Вільямс про розвиток кластерів для побудови нової української економіки

Коментарі